torsdag 24 november 2016

Det är INTE tanken som räknas


"Jo, men det är ju tanken som räknas" har blivit lite som ett talesätt. Stämmer det?

Tankar är betydelsefulla, de påverkar oss oerhört mycket. Men det är ju bara vi själva som hör våra tankar. Vi kan inte utgå från att alla människor i vår omgivning är tankeläsare. 

Ofta tänker vi nog goda och omtänksamma saker. Men om dessa tankar inte omvandlas till ord eller handling så kommer de inte någon annan tillgodo. Det är ju först när jag SÄGER till en annan person att jag är tacksam för det hon/han har gjort eller att jag tycker om henne/honom, som det blir till glädje och värdefull information för den personen. 

Man kan gå omkring och TÄNKA att man ska skänka pengar till en välgörenhetsorganisation, men det är först när jag GÖR det som det blir till hjälp för utsatta personer.  


Det här är inget nytt, vi vet att det är på detta sätt, men visst behöver man blir påmind. I alla fall så behöver jag bli det. Ibland kommer jag på mig själv med att tänka en massa och tro att det har gjort nytta. Men icke!

Det är dock knappast troligt att det går så långt så att man på julafton säger "Jo, men jag TÄNKTE i alla fall köpa julklappar och julmat till er." 

Men ganska ofta går man och tänker att man ska ringa, ska besöka, ska berätta, ska göra... utan att omvandla tankarna till handling. 

Pröva att ta tanken ett steg längre och SÄG  och GÖR. 

Ha en bra dag!
/Lena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar