torsdag 20 oktober 2016

Min bil är bortskämd



Min bil är bortskämd. Det är jag som skämmer bort den. Men någonstans inser jag att jag borde skämma bort mig själv minst lika mycket. En klen tröst är väl att jag nog är i gott sällskap. Jag tror att många pysslar om sin bil mer än de pysslar om sig själva. 

Ofta lyser en lampa att bilen ska ha service. Då är det bara att boka tid och köra iväg. Struntar man i det (vilket jag har provat) så blir påminnelsen bara mer ettrig i form av att lampan lyser ännu starkare och till slut börjar det låta om den. 

När jag lämnar in bilen på service stoppas nyckeldosan i en maskin och så talar bilen om vad den vill ha. Den struntar fullkomligt i hur mycket jobb det innebär och vad det kommer att kosta mig. 


En annan lampa lyser när bilen är "hungrig" och vill ha bränsle. Det går inte heller att strunta i. Oj, vad det plingar om man är sen med att tanka lilla bilen. 

Jaha, nu är bilen matad och servad. Då borde den väl vara nöjd. Men icke. Då är det dags för besiktning, så man kan se om utifall att det är ytterligare något som bilen behöver. 

Lilla bilen är inte särskilt gammal, den rullar bara korta sträckor i lagom takt och den står i lagom varmt garage när den inte rullar på vägarna. Idag är bilen på "spa". Den ska behandlas så den inte kommer att rosta. 

Bortskämd är vad den är!


Nej, jag skojar förstås. Allt det här gör jag ju för att det är värdefullt att ha en bil och att sköta den så den håller länge. Jag sköter om min bil för min egen skull, kanske man kunde säga. 

Men en gnutta allvar ligger det i det hela också. Tar jag lika väl hand om mig själv? Tveksamt.

Tyvärr har jag inte lampor som blinkar och ilskna pip när det börjar bli dags att skämma bort mig själv lite. När det är dags för mat, vila, motion, göra något roligt... så kommer det bara (i bästa fall) en ljudlös och osynlig insikt farandes. Den är lätt att slå ifrån sig.

Det kan dröja länge, länge innan en människas varningslampor börjar larma. Då har man kanske gått på tok för länge utan vare sig vettig mat, service eller besiktning. 

Vi har mycket att lära oss av våra bilar, kanske?

Ta hand om din bil. Men se till att du skämmer bort, och tar hand om, dig själv lika mycket som den. Det kan väl vara en bra devis? Jag ska i alla fall försöka leva efter det lite mer i fortsättningen. 

Ha en bra dag!
/Lena 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar