torsdag 21 april 2016

Vår i Botaniska



I dag gjorde jag ett förberedande studiebesök i Göteborgs botaniska trädgård. Nästa vecka kör vi igång med mindfulnesspromenader där och jag ville veta hur mycket som var ändrat i trädgården sedan sist (i höstas). 


Man blir glad så fort man kommer in här. Tulpaner i olika röda nyanser finns i överflöd i gräsmattan. Tänk att de lyckats skydda alla dessa från rådjur. Så bra för oss besökare. Mina blommor, som jag har hemma, har rådjuren/hararna mumsat i sig. Men det gör inget för jag kan ju åka hit och njuta. 



Särskilt förtjust är jag nog ändå i alla de små, på håll lite oansenliga, blommande växterna. Som dessa. De växte bland stenar och mossa. Säkert ganska anspråkslösa växter. De var förstås inte alls lika iögonfallande som tulpanrabatten, men minst lika vackra - när man kom nära vill säga.  


Här är en favoritbänk. Här har vi suttit förut och gjort mindfulnessövningar. Till min glädje hittade jag flera nya bänkar i trädgården. De finns i alla tänkbara väderstreck och med lä för olika vindar. Det gäller bara för mig att komma ihåg dem alla...



Man vill ju ha sol och värme. Inte minst när man ska göra mindfulnessövningar utomhus. Men vädret har sin egen agenda. Man får anpassa sig och acceptera. Vilket ju är hela grejen med mindfulness, att man ska lära sig hantera livet så som det är, och inte så som man önskar att det vore. 



Restaurangen öppnar någon gång i maj. Det ska bli spännande att besöka den. Här blir nya ägare och allt har renoverats och ändrats. Jag tror det blir mycket bra. Vattenfallet sätter de i gång första maj. Nu är det vår i Botaniska. Sommaren ligger framför oss. Det är underbart att få följa med på den resan och se hur hela trädgården vaknar ur sin vinterdvala. 

Jag blir alltid på bra humör när jag besöker Göteborgs botaniska trädgård. Det är gott att vara här. Bara vara!

/Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar