måndag 4 januari 2016

Nyttiga Nyårslöften


Nu har det nya året funnits i några dagar. Jag tycker om känslan att öppna en ny kalender och starta planer för ett nytt år. 2016 låter bra. Hoppas att det inte bara låter, utan också blir, ett bra år. Det enda man vet om ett nytt år att man inte vet så mycket om det. Men förhoppningar och planer kan man gärna ha. 

Det är bra att lägga ut en kurs för det nya året. Om det går långsamt framåt är helt ok. Det viktiga är att man rör sig i den riktning man tänkt sig. 

Vilken kurs har du valt? 
Vart är du på väg? 

Jag har i många år skrivit ned saker som har hänt under året och det som (jag tror) kommer att hända nästa år. Det är intressant att gå tillbaka och läsa dessa anteckningar från tidigare årsskiften. Det blir så tydligt att livet inte helt går att styra. Det händer saker som man måste förhålla sig till.

Just då, när livet "drabbar" en, så är det bra att ha en tydlig kurs i sitt liv. Man märker när man tappat kursriktningen och det blir lättare att komma på rätt bana igen.  


Varför inte börja med att bestämma en kursriktning för det nya året. De vanliga nyårslöftena (ett mål som man bara kan lyckas eller misslyckas med) tappas så lätt bort. Här kommer några förslag:

Jag ska bli bättre på att ta hand om mig själv.
Jag ska bli bättre på att lyssna på andra.
Jag ska vara mer närvarande.

När du har bestämt din riktning så kan du sätt upp konkreta åtgärder: 

Jag ska motionera minst tio minuter dagligen. 
Jag ska meditera minst fem minuter dagligen.

Åtgärderna ska vara så lätta så du säkert klarar av dem. Om du trots allt inte gör det så kan de ändras. Huvudsaken är att du håller fast vid din kursriktning. 

Skulle detta kunna vara något för dig?
Pröva gärna.
Lycka till!
/Lena 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar